torsdag 2 mars 2017

Kul med roliga hus?

En lång och seg process kring ett bostadshus på Gärdet verkar äntligen nått sitt slut. Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker om detta hus. Ska jag bli lika bestört som de som drivit processen eller lika påhejande som de som tycker att "samtidens arkitektur ska få göra avtryck" i stadsbilden? Jag brukar tillhöra den senare gruppen, men när jag ser detta exempel börjar jag tvivla. Ska det föreställa kul och lekfullt? Behövs det ett lekfullt hus på Gärdet? Eller är det av praktiska eller ekonomiska skäl som huset ritats på detta sätt som en sorts nyfunktionalism? Eller har Aros Bostäder kommit fram till att boende vill ha det så här?


Jag är konservativ på det sättet att jag vill att det ska ligga en tanke bakom varför det ska se ut som det gör. I detta fall kan jag inte ens gissa. Men jag är bara en amatör så vad vet jag....



















2 kommentarer:

  1. Jag gillar faktiskt det förslaget. Ännu hellre hade jag nog sett en byggnad som omsluter hörnet. Såna lite spetsiga byggnader kan bli snygga och fylla en stadsmissionen funktion. Men rent arkitektoniskt tycker jag om förslaget.

    SvaraRadera
  2. stadsmässig funktion skulle det vara..

    SvaraRadera